Digitalisering vindt zijn weg in alle sectoren. Hoewel tuinieren en tuinaanleg hier minder door worden beïnvloed dan andere bedrijfsgebieden, kan het gebruik van CRM-software hier ook voordelig zijn. Daarom zal op dit punt in meer detail worden onderzocht hoe tuin- en landschapsbedrijven kunnen profiteren van CRM-software. Dit vereist echter het beantwoorden van de volgende vraag: Wat is CRM?

Wat is CRM? 

De drie letters “CRM” zijn een acroniem. Ze verwijzen naar klantrelatiebeheer. Dit Anglicisme komt in dit land net zo vaak voor als de term “customer relationship management” of af en toe “customer care”. 

CRM verwijst in feite naar de consistente oriëntatie van een bedrijf of een organisatie op zijn eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen. 

Een strategisch georiënteerd klantrelatiebeheer wordt voor steeds meer bedrijven een noodzaak. We bevinden ons in tijden van hoge klantverwachtingen en constante verandering. Als bedrijven er niet in slagen om hun eigen klanten in de gaten te houden, lopen ze het risico achterop te raken bij de concurrentie. Alleen degenen die hun klanten echt kennen, kunnen continu aan hun wensen en eisen voldoen. 

Wat is CRM-software? 

CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen alle CRM processen worden beheerd, gecontroleerd en geoptimaliseerd. Zo krijgen bedrijven niet alleen een beter beeld van hun eigen klanten, maar ook van hun eigen processen.

Tegelijkertijd fungeert de CRM-software als een centrale database voor alle klantinformatie. Op deze manier kan voor elke individuele klant een digitaal bestand worden aangemaakt. In dit bestand wordt vervolgens alle informatie van deze klant beheerd. Dit omvat niet alleen stamgegevens zoals naam of adres, die nodig zijn om contact met ons op te nemen. Een contactgeschiedenis of het aankoopgedrag van de klant kan ook aan de softwarekant in kaart worden gebracht. 

Alle medewerkers met de juiste toegangsmachtigingen kunnen deze informatie bekijken. Tussen afdelingen kan dit de samenwerking in het kader van workflows aanzienlijk optimaliseren. Daarnaast zijn medewerkers in staat om eenvoudig collega’s te vertegenwoordigen. Via het systeem ontvangt de vertegenwoordiger alle informatie om de betreffende klant volledig te ondersteunen. 

De functies van een CRM-software 

CRM-software ondersteunt bedrijven op operationeel, analytisch, samenwerkend en communicatief niveau. Er kunnen verschillende functies worden gebruikt. De belangrijkste functies of taken van een CRM-software zijn: 

  • Verkoop 
  • Marketing, 
  • Klantenservice 
  • Het callcenter, 
  • Contactbeheer, 
  • De rapportage en
  • Workflows

Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs van het gebruik van al deze functies. Een callcentermodule is bijvoorbeeld verouderd als het bedrijf geen eigen callcenter exploiteert. Als dergelijke functies nog beschikbaar zijn, kan dit een negatieve invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. 

Bovendien kan het volledige potentieel van een systeem zich alleen ontvouwen als het ook is ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. Daarom is het van bijzonder belang dat bedrijven intensief omgaan met hun eigen behoefteprofiel voordat ze een systeem kiezen. Daarom moeten alle eisen in detail worden opgesteld in de vorm van een specificatie. Dit dient dan later in het CRM-project als een belangrijke basis voor besluitvorming voor potentiële aanbieders en het bedrijf. 

Welke rol speelt de industrie? 

Een factor die het vereistenprofiel van een bedrijf aanzienlijk beïnvloedt, is de eigen brancheaffiliatie. Elke branche wordt gekenmerkt door specifieke CRM-processen, die door de software in kaart moeten worden gebracht. Branchespecifieke systemen hebben meestal al de belangrijkste functies en modules die nodig zijn om deze processen in kaart te brengen. 

Bovendien hebben aanbieders die zich op bepaalde industrieën hebben geconcentreerd meestal de juiste ervaring in het ondersteunen van softwareprojecten in bedrijven in hun eigen branche. In het volgende zal op dit punt crm in tuinieren en landschapsarchitectuur nader worden bekeken.

CRM software in tuinieren en tuinaanleg 

Klantrelaties spelen een belangrijke rol in elke branche. Dit is niet anders in tuinieren en landschapsarchitectuur. Hier is het in de aard van de dingen dat de eigenlijke kernactiviteit analoog moet zijn. Toch kunnen hoveniers- en hoveniersbedrijven ook profiteren van het gebruik van CRM-software om hun eigen klantrelatieprocessen te optimaliseren. 

Een voordeel van het gebruik van CRM-software in tuin- en landschapsarchitectuur is de verlichting bij het afhandelen van administratieve activiteiten. Kantooractiviteiten maken ook deel uit van het dagelijks leven van hoveniers- en hoveniersbedrijven. Dit zijn echter meestal administratieve benodigdheden die het bedrijf draaiende houden. Zij leveren bijvoorbeeld geen directe bijdrage aan de omzet van een onderneming. 

Administratieve hulp 

Door gebruik te maken van een geschikte CRM-software kunnen medewerkers op administratief gebied aanzienlijk worden ontlast. In het bijzonder wordt gebruik gemaakt van automatisering aan softwarezijde, die administratieve processen stroomlijnt en extra capaciteiten creëert voor andere activiteiten. 

Virtual en Augmented Reality in tuin- en landschapsarchitectuur 

Moderne CRM-systemen voor tuinieren en landschapsarchitectuur bevatten ook steeds vaker VR- of AR-ondersteunde functies. Deze geven de klant een levendig beeld van het geplande resultaat. Bij het maken van een aanbieding kunnen deze functies worden gebruikt om de vermelde punten visueel te ondersteunen. Hierdoor kunnen hoveniers- en hoveniersbedrijven potentiële klanten sneller overtuigen van hun eigen activiteiten of diensten, naarmate ze tastbaarder worden.